شهردار تهران خبرداد: راه اندازی پارک علم و فناوری در شهر تهران

 | تاریخ ارسال: 1401/4/5 | 


 

نشست تخصصی بررسی چالش های مدیریت شهری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، یکشنبه ۵ تیر ماه ۱۴۰۱ با حضور شهردار تهران برگزار شد. 

در ادامه برخی از سخنرانی های این نشست را از نظر می گذرانیم:
رئیس پژوهشکده عمران و زمین دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکیدکرد:
در حوزه های مختلف شهری از تجربه و علم گروه ها و افراد صاحب نظر استفاده شود

رئیس پژوهشکده عمران و زمین دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: برای مدیریت مسائل شهری در حوزه های تخصصی مختلف مانند حمل و نقل و ترافیک و فعالیت های عمرانی و دیگر مقوله های شهری لازم است مدیران ارشد شهرداری از تجربه و علم نخبگان، گروه ها و افراد صاحب نظر استفاده کنند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر علیرضا رهایی در نشست تخصصی بررسی چالش های مدیریت شهری که با دکتر علیرضا زاکانی شهردار تهران در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در سال های گذشته کشور دچار حجم سنگینی از مفسده ها، دشواری ها و سوء تدبیرها بود در آن شرایط خاص، اقشار مختلف مردم مسلمان به صحنه آمدند و با یک انتخاب جدید الگوی حکمرانی متواضعانه و مدیریت جهادی را برگزیدند. 
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: دولت قبل به دلیل فساد گسترده،  بی برنامگی ها، و تنبلی، امید به کَرَم کشورهای غربی اقتصاد کشور رها شده بود. بسیاری از واحدهای صنعتی نیمه تعطیل بودند و بیکاری و تورم رو به افزایش بود، بنابراین در آن شرایط نیاز بود دولت جدید با یک سازماندهی و برنامه جدید به صحنه بیاید.
دکتر رهایی تاکیدکرد: در شرایط فعلی برای جوابگویی به انتظارات مردم و ساماندهی وعده های کلان و مدیریت گرانی ها نیاز به فکر، اندیشه، خلاقیت، فاصله گرفتن از عوامل فرصت طلب و تکیه بر افراد صاحب فکر و ایده است.
وی عنوان کرد: لازم است با پرهیز از انتصابات سفارشی یک روش مندی شفاف توام با عقلانیت انقلابی بکار گرفته شود، مدیران تحول گرا برنامه ای برای خروج کشور از بحران ترسیم نمایند.
دکتر رهایی افزود: در کلان شهر تهران نیز نیاز به مدیرانی با نگاه تحولی داریم که بتوانند مشکلات پایتخت را حل کنند.
وی بیان داشت: برای مدیریت مسائل پیچیده شهری در حوزه های مختلف مانند حمل و نقل و زیربناهای آنها لازم است اتاق فکرهای مناسب برای استفاده از تجربه نخبگان ایجاد شود و تصمیم گیری ها براساس تجربیات علمی و حرفه ای انجام گردد. 
رئیس پژوهشکده عمران و زمین دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: باتوجه به شناختی که از توانمندی دکتر زاکانی در استفاده از ظرفیت های علمی و نخبگانی دارم پیش بینی می شود شهرداری تهران بتواند یک الگو مدیریتی برای کل کشور ارائه کند.
دکتر رهایی عنوان کرد: قرار است طرح مدیریت یکپارچه شهری در مجلس مطرح شود براساس این طرح حوزه مدیریت شهری بسیار گسترده شده و غالب زمینه های اجرائی در بخش های مختلف را شامل خواهد شد که در پیشبرد نیازهای مردم، کاهش اتلاف وقت و کسب رضایت آنها نقش بسزائی خواهد داشت. 
نشست تخصصی بررسی چالش های مدیریت شهری باحضور دکتر زاکانی شهردار تهران و اساتیدی از دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، علم و صنعت، خوارزمی و با شرکت ده ها عضو هیات علمی از دانشگاه های مراکز استان ها به صورت مجازی برگزار شد که در این نشست اساتید و اعضای تشکل های دانشجویی سوالات خود را از شهردار تهران پرسیدند.
گفتنی است: این نشست به همت مجمع دانشگاهیان انقلاب اسلامی و بسیج اساتید و دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.

 
شهردار تهران خبرداد:
راه اندازی پارک علم و فناوری در شهر تهران

شهردار تهران با بیان اینکه موضوع فناوری در مدیریت شهری بسیار مهم است، گفت: برنامه داریم در شهر تهران پارک های علم و فناوری را راه اندازی کنیم.
دکتر علیرضازاکانی در نشست تخصصی بررسی چالش های مدیریت شهری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: موضوع فناوری در شهر ما بسیار اهمیت دارد و به همین منظور در حال ایجاد زیر ساخت هایی از جمله پارک های علم و فن‌آوری در داخل شهر تهران هستیم که نمونه این دست اقدامات راه اندازی نمایشگاه دائمی فناوری در بوستان گفت و گو است تا اهل علم و دانش ما (استاد و دانشجو)تهران را ترک نکند.
وی خاطرنشان کرد: شهر تهران از فرسودگی رنج می برد و در کنار این فرسودگی و بی هویتی شهر، از بعد بی عدالتی نیز فاصله بین شمال و جنوب تهران زیاد است.
شهردار تهران ادامه داد: شهر تهران باید متحول شود و این تحول باید ما را به یک چشم انداز برساند. «تهران کلانشهر الگوی جهان اسلام» شعار نیست و این یک چشم انداز برای مدیریت شهری پایتخت است.
شهردار تهران با تاکید بر اینکه شهروندان ما شهروندان خوبی هستند که از شرایط موجود ناراضی هستند، بیان کرد: ما باید به دنبال تکریم شهروند باشیم. اگر ما تلاش کنیم شهر را به عنوان یک الگو قرار دهیم باید تلاش کنیم تحولی همه جانبه با حضور مردم رقم بخورد زیرا بر هم انباشتگی مشکلات کلانشهر تهران موجب شده است یک دستگاه و دو دستگاه نتوانند این مشکلات را حل کند و باید موجی با محوریت مردم و نخبگان ایجاد شود.
زاکانی تصریح کرد: در زمان ورودمان به مدیریت شهری تهران با میراثی از جمله قرض ۳ ماهه برای پرداخت حقوق مواجه بودیم که این دست از اقدام ها به ایجاد و انباشت بدهی ها منجر شده بود.
وی ادامه داد: ماده ۵۵ قانون شهرداری ها وظایفی را برعهده مدیریت شهری گذاشته است که بسیاری از بندهای آن در مدیریت شهری مانند توجه به تامین مسکن استطاعت پذیر پیش از این دوره  مغفول مانده بود.
شهردار تهران خاطرنشان کرد: : مدیریت مشارکتی را برای خود به عنوان یک اصل قرار دادیم زیرا یکی از مشکلات موجود برای مدیریت ها «فقر تفکر»است.
دکتر زاکانی در تشریح دیگر چالش های مدیریت شهری پایتخت بیان کرد: در بخش حمل و نقل با میراثی مواجه هستیم و از زمان فعالیت خود مدل کاری را به گونه ای قرار دادیم تا بتوانیم با ایجاد شرایط جدید از نقطه موجود عبور کنیم.
وی افزود: در حوزه مسکن ۳ دسته کار در دست اقدام است که به کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم می شود. فعالیت ما در کوتاه مدت ناظر به مصوبه هیات وزیران، اجاره داری و تملک از طریق تسهیلات است تا بتوانیم از این طریق به همشهریان خود که ۵۱ درصد آنها اجاره نشین هستند کمک کنیم.
شهردار تهران با تاکید بر این موضوع که شهرداری خود را مکلف می داند که نقش آفرین و مسئول در حوزه مسکن باشد ادامه داد: بعد از تشکیل قرارگاه مسکن زمین های فریز شده در مناطق احصاء و لکه گذاری شده است که برای ساخت و ساز در حال فعالیت و مشارکت با نهادها و مجموعه های مسئول هستیم.
دکتر زاکانی گفت: در بخش استیجاری در حال دنبال کردن مسیری هستیم که شهرداری مالک خانه های استیجاری باشد و شهرداری بازیگر اصلی اجاره داری در تهران شود.
وی افزود: برای بلند مدت به دنبال نوسازی شهر تهران هستیم و در ادامه این اقدام با معماری ایرانی و اسلامی شاهد بازطراحی شهری هستیم که برای رسیدن به این هدف قطعه زمین های اطراف ایستگاه های مترو احصاء شده است و از طریق این اقدام به دنبال منبع خلق ثروت برای توسعه زیر ساخت ها هستیم که برای این کار بلندمدت ستادی تشکیل شده و معاونت شهرسازی و معماری ما نیز در حال فعالیت در این حوزه است.
شهردار تهران با بیان هفته آینده مجتمع ایستگاهی بزرگی را افتتاح خواهیم کرد که ظرفیت ۲۱ رام قطار را دارد، گفت: از دیگر اقدام های انجام شده می‌توان به فعالیت در حوزه هوشمند سازی بار و مسافر اشاره کرد که فعالیت هایی به شکل ترکیبی برای انجام سفر در حال برنامه ریزی است.
دکتر زاکانی اضافه کرد: هفته آینده ۲ هزارو ۲۰۰ تخت برای معتادان افتتاح ‌و به بهره برداری خواهد رسید و ما بارها اعلام کردیم که در مقابل معتادان شهر تهران مسئول هستیم.
وی گفت: امروز ما در مدیریت شهری اشکال های متعدد داریم اما ما در حال «شدن» و «تغییر و تحول» هستیم و برای رسیدن به این هدف نیازمند مشارکت با دستگاه های متفاوت، نهادهای انقلابی و نخبگان هستیم.