پیام معاونت آموزشی به دانشجویان جدیدالورود

 | تاریخ ارسال: 1398/10/11 | 

پیام معاونت آموزشی به دانشجویان عزیز:

فرزند دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر امیرکبیر، سلام

ما ز بالاییم و بالا می رویم                         ما ز دریاییم و دریا می­رویم

همچو موج از خود برآوردیم سر                    باز هم در خود تماشا می­رویم

همت عالی است در سرهای ما                    از زمین تا عرش اعلا می­رویم

از خالق خوبی­ها به دلیل سلامتی و امنیت و اینکه موفقمان کرد که در دانشگاه، همدیگر را ببینیم، سپاسگزارم. دانشگاهی که مزین به نام امیرکبیر، قهرمان خودباوری ملی و الگوی کوشش در حد توان است. دانشگاهی که مادر دانشگاه­های صنعتی است و محفل بچه های باحال و سرزنده و شاد و پرتلاش و مبتکر و خوش فکر است. دانشگاه محل عشق؜بازی با دانستن، و دوری گزینی از نادانستن است. دانشگاه نردبانی است به سمت آسمان خوداتکایی و احساس غرور. پس ای آسمانی، مقدمت مبارک. یک تبریک ویژه به تو که دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر آمدی. ریاضی علم ورزشها و رویشهای فکری، ترسیم هوشمندانه آینده و پیگیری خلاقیتهای متناسب با ذوق و نیاز است. علوم کامپیوتر هم هنر تبدیل فکر و طرح به برنامه و اجرا و محصول است. پس در این خانه جدید، هم فرصت داری خوب فکر کنی و خوب طراحی کنی و خوب محصول بسازی. ریاضی فروتنی هم به تو می ­آموزد. علوم کامپیوتر مدیریت را نیز در تو به ودیعه می­گذارد.

علاوه بر تو، نزدیک ۱۰ هزار نفر هر سال حداقل برای یک درس ریاضی، کامپیوتر یا آمار مهمان دانشکده ما هستند. پس تو عضوی از یک جامعه فعال و سرزنده ۱۰ هزارنفری خواهی شد. در این جامعه، جایی برای غل و غش استاد و دانشجو وجود ندارد. همه پاک وارد می شوند. باید تو هم که پاک آمده ­ایی، پاک بمانی. هنرتو باید ذوب عناصر ناپاک (بسیار قلیل) باشد. این جامعه، دونه ­های ماهر زیاد دارد. از آنها عقب نیفتی. اگر زمانی نتوانستی خوب بدوی، سریع خودت را بازیابی کن. برای خوب دویدن هم باید خوب تقویت کنی. استادهای دانشگاه می­توانند تو را تقویت کنند. پس به آنها نزدیک شو و مثل گل پیچنده با آنها پیوستگی داشته باش.

فرزندان دانشکده ما خیلی هم قهرمانند. هم در مسابقات ریاضی و کامپیوتر ملی و بین المللی. هم اساتیدش حسابی پرتلاشند. چندتاشون جز دانشمندان یک درصد برتر جهانی هستند. رتبه دانشکده هم بالاها است. بین ۷۵ تا ۳۰۰ جهانی است. پس انصافا جایی که آمدی، قدرش را بدان. در این دانشکده با راهکارهایی آشنا می­شوی که میتوانی با صنایع بزرگی مثل بانک، بیمه، حمل­و­نقل، تجارت، مخابرات، رباتیک و ... کار کنی. می؜فهمی که چگونه عالم واقع را به کمک متغیرها و روابط جبری بین آنها تحلیل کنی. مسایل را مدلسازی کنی. آمارهای واقعی را تحلیل کنی و راهکارهای بهینه پیدا کنی. درباره ذخیره ؜سازی اطلاعات و پردازش فرآیندها تبحر پیدا می­کنی و یک برنامه ­نویس حرفه ­ایی می­شوی.

از سال ۹۶، ما با کمک اساتید خوب دانشکده و دانشجویان کوشا توانستیم، دوره کارشناسی ریاضیات و کاربردها و علوم کامپیوتر را مطابق استانداردهای دانشگاههای پیشرو، به هنگام سازی نماییم. در واقع برای تو یک ریل؜ گذاری درسی مناسب­تری انجام شده و مسیری بسیار هموارتر به سوی اشتغال، کارآفرینی و اخذ درسهای مرتبط با صنعت و محیط کار فراهم شده و به قول معروف این گوی و این میدان. بقیه وابسته به میزان انگیزه و علاقه تو به  انجام پروژه؜ های خوب و تمرینهای اثربخش و نزدیک شدن به محیط کسب و کار است.

اما درباره دانشکده، که خانه و خانواده دوم شما را تشکیل می دهد، چهار گروه به سان چهار برادر هستند. گروه ریاضی محض ما اقیانوسی از ایده های زیبا و بکر برای دوستداران فکر و اندیشه است. گروه ریاضی کاربردی ما محفل مدلسازی مسایل واقعی و تلاش برای حل آنها با روشهای محاسباتی و کامپیوتری است. گروه علوم کامپیوتر ما متمرکز بر الگوریتم، محاسبه، برنامه ­نویسی و هوشمندسازی است. گروه آمار ما هم پشتیبان بقیه گروه ها در زمینه تحلیل آماری، علوم داده و استخراج مفاهیم کاربردی از داده است. در این دانشکده یاد می گیری که چگونه دنیای واقعی را با ساختن مدلها تسخیر کنی و چگونه برای مسایل آن راه حل بسازی.

اما چند نکته که باید همه به آن توجه کنیم. موفقیت این خانواده وابسته به کمک و همکاری و همیاری همه اعضای آن بوده و هست. ما با هم سخت کار می­کنیم. با هم موفق می شویم. با هم خوشحال می؜شویم. بعضی اوقات هم با هم شکست می؜خوریم و با هم از شکستمان تجربه به دست می ­آوریم. برای کار کردن با هم همه باید به هم اعتماد کنیم. چون با شک و تردید به هدف و راه نمی­توان موفق بود.

در دانشکده تو با استاد درس، استاد مشاور، مدیر گروه، معاون آموزشی همواره در ارتباط هستی. به همه اینها اعتماد کن. مشکلات خود را قبل از اینکه به بحران تبدیل بشه، با آنها مطرح کن. از این همراهان قهر نکن و با آنها گفتگو کن. دوست خوب و پرتلاش هم می؜تواند تو را مثل خودش خوب و پر تلاش کند. دوستی با آدمهای با انرژی منفی، خرابت می­کند. عشق و عاشقی مخصوص درس هست. وارد رابطه عاطفی شدن با جنس مخالف، در این موقعیت ترمز برایت می­شود. درسهای ترم اول را هم خیلی جدی بگیر. ورزش را از این هم جدی­تر بگیر. دویدن صبح قبل کلاسهای ۷:۴۵ به خدا خیلی کیف داره. ازش نگذر. برگردیم به درس. اگر ترم اول بدرخشی، موفقیت تضمینی داری. آخه اطرافیان به تو مثبت نگاه می­کنند. استادها درباره تو با هم حرف می­زنن. هرگز شب امتحانی نباش. مرد طول ترم باش. تمرین زیاد انجام بده. خودت به خودت تمرین­های بیشتر درسی بده. نپذیر که آخر ترم بخواهی التماس نمره کنی. همیشه اول باش، اما از راهش و به صورت جوانمردانه. غیبت سر کلاس نکن. کلاس نعمته. اگه کسی میگه استادها خوب درس نمیدن، با خودت بگو، شاید خودشون خوب درس نمیخونن. در هر صورت غیبت در کلاس سمه. تمرین کپی کردن از اون هم سمی تره. مشغول شدن به موبایل از اون دوتا سمی تره. درگیر بازی شدن از اونها هم بدتره. به هم کلاسیهات کمک کن. به قول معروف «تو نیکی می­کن و در دجله انداز، که ایزد در بیابانت دهد باز».

همه آنچه را که باید درباره رشته و فرآیندهای حرفه­ای مربوط به دانشکده و قوانین و فرمها بدانی، روی سایت دانشکده به آدرس math.aut.ac.ir در قسمت آموزش کارشناسی بارگذاری شده است. حتما به آنجا مراجعه کن. چون روز اول هست، بیشتر وقتت را نمی­گیرم. امیدوارم چهار سال بسیار خوب را با هم سپری کنیم.


عزیز مایی، قربان تو
معاون آموزشی دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر




CAPTCHA
دفعات مشاهده: 2970 بار   |   دفعات چاپ: 324 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر