تصفیه پیوسته پساب با استفاده از منسوجات توسط محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر

 | تاریخ ارسال: 1399/1/27 | 
محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شدند پساب را با استفاده از منسوجات تصفیه کنند.
به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، یکی از آلوده‏ ترین پساب‏های صنعتی، پساب‏های صنعت نساجی است که معمولا دارای مقادیر زیادی رنگزا و مواد شیمیایی است. وجود چنین موادی در آب نه تنها منجر به آلودگی محیط زیست، بلکه سبب تغییر در زیست‏بوم جانداران کره زمین می‏شود.
روش‏های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی مرسوم که جهت زدودن رنگزا از پساب صنایع نساجی بکار می‏روند، هزینه بالایی داشته و نیازمند صرف انرژی بسیارند، ضمن آن‏که آلودگی‏های ثانویه هم ایجاد می‎کنند.
بهاره مسیب‏زاده دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی نساجی در گرایش شیمی نساجی و رنگ دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری پروژه « تصفیه پیوسته پساب با استفاده از منسوجات مبتنی بر فناوری نانو» گفت: این پروژه با هدف اراِئه روشی کارآمد با بازدهی بالا جهت تصفیه پساب صنعت نساجی و رنگ طراحی شده است.
وی با بیان این‏که در این پروژه راکتوری آزمایشگاهی طراحی شد که با استفاده از نخ‏های متشکل از نانوالیاف، پساب را در هنگام عبور و در لحظه رنگبری می‏کند، بیان کرد: در ساخت این نخ‏ها از نانوذرات TiO۲ بهره بردیم که کارایی زیادی در تخریب پساب دارند.
وی با اشاره روند اجرای پروژه گفت: ابتدا نخی از نانوالیاف حاوی نانوذرات TiO۲ به روش الکتروریسی با دو نازل تولید شده، سپس در راکتور آزمایشگاهی طراحی شده قرار گرفت.
وی ادامه داد: در این راکتور نخ همواره در تماس با جریان پساب قرار می‎گرفت و آلاینده‏های موجود در پساب را تخریب می‏کرد.
دانشجوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: این راکتور در زدودن آلاینده‏ های آلی از پساب کارخانه‏ ها به ویژه در شرایطی که پساب دارای رنگ و بو است ولی به لحاظ شاخص‏های بیولوژیکی مشکلی ندارد، کارایی دارد.
به گفته مسیب زاده، استفاده از نخ متشکل از نانوالیاف به عنوان بستر برای نگه‏داری نانوذرات به دلیل نسبت سطح به حجم فوق العاده بالای نانوالیاف باعث افزایش سطح مشترک بین نانوذرات و آلاینده‎ها و در نتیجه منجر به افزایش راندمان تخریب آلاینده‏های موجود در پساب می‏شود.
وی ادامه داد: از مزایای این روش، حذف مرحله پرهزینه زدودن نانوذرات از پساب است.
وی با بیان این‏که در این طرح سرعت تخریب پساب نسبت به روش‏های دیگر بالاتر است، بیان کرد: در روش‏های معمول از راکتور گسسته جهت تخریب پساب استفاده می‏شود. با استفاده از راکتور پیوسته سرعت حذف آلاینده‏ها از پساب افزایش چشمگیری خواهد داشت.
مسیب زاده با بیان این‏که در این طرح برای فعال کردن نانوذرات TiO۲ جهت تخریب آلاینده‏ها از تابش فرابنفش بهره می‏بریم، گفت: با افزایش سرعت تخریب آلاینده‎ها مصرف انرژی کاهش می‏ یابد.
گفتنی است: این پروژه در راستای پایان‏نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی نساجی و به راهنمایی دکتر محمد امانی تهران و مشاوره دکتر فرناز معماریان انجام شده است.